6 ביולי 2019

שפת התכשיט -סיורים בהשראת תכשיטים בירושלים.

שלום לכולם,

ברגע שקיבלתי את ההזמנה לסיור בעקבות תכשיטים חשבתי לעצמי שבאמת לא יכול להיות מושלם מזה.
גם סיורים שזה דבר שאני מאוד אוהבת במיוחד שזה בירושלים ובנוסף שהנושא המרכזי של הסיור הוא תכשיטים. תגידו אתם יש יותר טוב?!

הגעתי מלאת אנדרנלין ואהבה לסיור הזה ויצאתי ממנו עוד יותר מוקסמת ממה שחשבתי.
הסיור נערך במסגרת תערוכה שמוצגת עכשיו  במוזיאון לאיסלם -תערוכת "שפת התכשיט"
המוזיאון השיק מספר סיורים שאותם הוא עורך במספר תאריכים. הסיורים הם בהשראת התערוכה,
משמע הם קשורים לעולם התכשיטים  ולירושלים.
בסיור קיבלנו  דגימה קטנה מכל סיורים שיש לקהל הרחב. בפוסט ארחיב לכם על כל סיור ועל התערוכה.
ואתם תוכלו לבחור איזה סיור אתם מתחברים ורוצים ללכת. אני לגמרי ממליצה על כולם, תענוג צרוף!
את הסיורים מנחה מורת הדרך אסתר סעד.
מורת דרך ירושלמית, דור שמיני בירושלים. נולדה, גדלה וחיה עד היום בירושלים ולא מפסיקה להתרגש ולהתפעם ממנה, היא בקלות מצליחה לרגש את כולם בהסבריה, אני מאוד נהנתי מהצורה הנעימה והקולחת שהיא העבירה את הסבריה.  

אני אחלק את הפוסט לשני חלקים בהתחלה אספר לכם על הסיורים השונים ועל החוויות שלי מהנגיעה הקטנה מכל סיור ובחלק השני אספר על התערוכה במוזיאון .


סיור ירושלים של תכשיטים-סיור במבניה הייחודיים של ירושלים שמקשטים את העיר בדיוק כמו תכשיטים 

יום שישי, 2/8 , בין 10:00 – 14:00
מחיר: 120 שקלים כולל כיבוד קל, סיור מודרך בתערוכה "שפת התכשיט " הסעה למקום הסיור באוטובוס
נקודת מפגש: המוזיאון לאמנות האסלאם.
לרישום לסיור "ירושלים של תכשיטים": https://eventbuzz.co.il/lp/event/tszga

ירושלים מרשימה במבניה, במסגרת הסיור לא ביקרנו בכל המבנים אלה צפינו עליהם מתצפית מרשימה שנמצאת במבנה של הנוטרדם (שנמצא גם בסיור)-מבנה מיוחד ומרשים שנבנה על ידי הצרפתים , בגג שלו יש תצפית מדהימה ועוצרת נשימה , היפה ביותר שהייתי בה שצופה על כל מבניה ונופה של ירושלים.
ממנה צפינו על כל המבנים שאתם תבקרו בסיור המקיף .
מבנה הנוטרדם נבנה בסוף המאה ה19. במבנה יש בית מלון, כנסיה ושלוש מסעדות .
אני ממליצה בלי קשר לכל מי שלא היה- להגיע למקום, הוא פשוט מפעים והבנתי שבלילה זו חוויה שיוצאת מגדר הרגיל. 
מרבית המבנים נבנו בסוף המאה ה 19 עם התפוררותה ההולכת וקרבה של האימפריה העותומאנית, מעצמות אירופה השונות, בהן: גרמניה, צרפת, אנגליה לחזק ולקבע את מעמדם בירושלים.  הן החלו לבנות ברחבי העיר מבנים שונים אשר לכל אחד מהם שפה אדריכלית משלו התואמת את ארץ המסע.
סיור ייחודי בעקבות מבניה הייחודים של העיר ירושלים, אשר בדומה לתכשיטים שעונדת אישה, גם הם מקשטים את העיר, מפארים אותה ומדגישים את יופייה. כפי שכתב המשורר יהודה עמיחי "כי ירושלים, כמו אישה אהובה היא, המתקשטת בתכשיטי מאהביה שבכל העולם".
בין המבנים: מגרש הרוסים, בית החולים האיטלקי, קתדרלת סנט ג'ורג' האנגליקנית, המבנה הצרפתי של נוטרדם ותצפית על הדורמציון, אוגוסטה ויקטוריה הגרמנית, הכנסייה הסקוטית ועוד.

פסל שמהווה את הנקודה הגבוה ביותר בירושלים 
 

בתוך המבנה של הנוטרדם, ירדנו במדרגות מהתצפית, כל קומה יותר יפה ומיוחדת מקודמתה. 
זה  הנכס המועדף על האפפיור הנוכחי ,במקום יש אפשרות לאיכלוס של כ1,000 צליינים. 

סיור "מדינת הוותיקן" – הצצה נדירה אל לב ליבו של מסדר הפרנצ'יסקנים

יום שישי, 20/9, בין 10:00 – 14:00

מחיר: 120 שקלים כולל כיבוד קל, סיור מודרך בתערוכה "שפת התכשיט " הסעה למקום הסיור באוטובוס
נקודת מפגש: המוזיאון לאמנות האסלאם
לרישום לסיור "מדינת הוותיקן": eventbuzz.co.il/thkjv

מהנודרטם נכנסנו דרך השער החדש לרובע הנוצרי לסיור מרתק במיוחד , סיור למתחם המסדר הפרנצ'יסקאני -מתחם שאין אפשרות להכנס אליו ללא תיאום מראש , נגלה לעיני עולם שלם שלא שמעתי, הכרתי או ידעתי עליו. 


בדרך 

רובע הנוצרי
שער הכניסה למתחם המסדר
הכומר שקיבל את פנינו חייכן וחביב 


מאז בואם של הנזירים הפרנציסקנים הראשונים לארץ הקודש מייסדי המסדר הפרנציסקני בארץ הקודש חלפו 800 שנה. המסדר הפרצ'סקני הוא המסדר שקיבל מהאפיפיור את תפקיד הקסטודיה טרה סנטה (=משמרת ארץ הקודש) הנזירים מתוקף תפקידם מייצגים את הכנסייה הקתולית ואחראים על המקומות הקדושים בארץ הקודש.
מאחורי שער הברזל עם הצלב הירושלמי (מורכב מחמישה צלבים ביחד)יש עיר שלמה של חיים יום יומיים , מנזר, בית אבות לנזירים , חדר אוכל , מרתף יינות מהמאה ה17, קונסבטוריון ,ספריה עתיקה ,בכל המקומות האלה הסיור יעבור .
כנסיה מפוארת, וגולת הכותרת חדר הפנינה שבו שמורים חפצי קודש ואומנות יקרי ערך שנשלחו לירושלים ע"י האצולה האירופאית  הקתולית במשך מאות השנים. וכמובן  גם תכשיטים . 
אותנו קיבל כומר חביב מאוד שהסביר לנו על המקום, על חייהם ופועלם של הנזירים הפרצ'סקנים. שלושת הדברים שמאפיינים אותם הם- צייתנות ,עוני דלות וחיי פרישות ,לכן כולם לבושים גלימות חומות ,סנדלים וחבל קשור סביב המותניים,  חוויה בלתי נשכחת. 
הסיור הוא הצצה נדירה למנזר הוותיק ורחב הידיים של המסדר ברובע הנוצרי בירושלים. במסגרת הסיור יתוודעו המבקרים מקרוב לפועלם של הנזירים לאורך השנים בארץ הקודש, ייפגשו עם נזיר דובר עברית שיתלווה לסיור ייחודי בחצרות המתחם ולכל המקומות שפרטי .  


הכנסיה

חדר האוכל גדול , מצוחצח ומסודר למופת -ממש כמו בסרט 


בעיקר אוכלים אוכל איטלקי 

הוסף כיתוב

מאוצרות חדר הפנינה 


מזכרת עם הכומר
משם לטעימה ממסגרת הסיור הנוסף 

ירושלמיות של זהב - תכשיטי נשים בירושלים

יום חמישי, 18/7, בין 16:00 – 20:00
מחיר: 120 שקלים כולל כיבוד קל, סיור מודרך בתערוכה "שפת התכשיט " הסעה למקום הסיור באוטובוס
נקודת מפגש: המוזיאון לאמנות האסלאם
לרישום לסיור ירושלמיות של זהב: eventbuzz.co.il/ynays

סיור ייחודי בעקבות התכשיטים והעדיים המאפיינים את נשות שלושת הדתות שהעיר ירושלים מקודשת להן: אסלאם, יהדות ונצרות. אלו תכשיטים עונדות בנות ירושלים האם יש הבדל בין תכשיטי הנשים בנות הדתות השונות ? יהודיות נוצריות מוסלמיות ?  מי והיכן צורף את התכשיטים? כמה זהב מקבלת אישה מוסלמית ערב חתונתה וכיצד נבחרים תכשיטי ליל כלולותיה? מהם גרעני זית מזהב ? ומה לתכשיטים הנוצרים במאה ה-21 ולמטבעות עותומניים, בריטים מהמאה ה -20 ?
זאת ועוד בסיור שכולו מתרחש בסמטאות העיר העתיקה וסודותיה. נתארח במגוון חנויות  תכשיטים ייחודיות,  ניפגש עם צורפים עם סוחרי זהב ויהלומים; נראה, נשמע ,נריח, ונמשש זהב.
אנחנו  ביקרנו  בחנות אחת בלבד מתוך הסיור. בחנות של אברהים בדר, חנות תכשיטים השוכנת ברובע הנוצרי.
אברהים סיפר לנו  על ההיסטוריה של המשפחה שלו , כיצד במאורעות תרפ"ט משפחתו הצילה משפחות יהודיות. 
קיבלנו   גם הסבר מקיף על התרבות של התכשיטים באיסלם , החשיבות שיש להם בזמן הנישואין וההתחייבות של הבעל לרכוש לאישתו  זהב נקי .  בעבר האישה היתה מקבלת תכשיט שנקרא "גרעיני זיתים"  מצופה זהב. יש חשיבות למספר הגרעינים שהאישה  מקבלת ביום הנישואין ובכל אירוע במהלך החיים  (ילדים, נישואין ) הבעל מתחייב לרכוש עוד גרעינים  בכל אירוע ואף במקרה של גירושין - זה המוהר.
מוזמנים לצפות בסרטו עם ההסבר המעניין .

איברהים בדר

"גרעני הזיתים"
 

צורף תכשיטים ממטבעות ישנים 




סיור נוסף שממנו לא הספקנו  לקבל טעימה וחבל  ..

קופסאות של קודש – סיור מחוץ לקופסה.

יום שישי, 11/10, בין 10:00 – 14:00
מחיר: 120 שקלים כולל כיבוד קל, סיור מודרך בתערוכה "שפת התכשיט " הסעה למקום הסיור באוטובוס
נקודת מפגש: המוזיאון לאמנות האסלאם
לרישום לסיור "קופסאות של קודש": eventbuzz.co.il/iwfxb

מלאכת הצורפות עסקה מאז ומעולם בהנצחת היופי באמצעות יצירת תכשיטים וחפצי צורפות בני אל-מוות.  אך מסתבר כי יש חשיבות לא מועטה גם לקופסאות המכילות אותן. הקופסאות נושאות איתן עולם דימויים שלם שמטרתו לפאר את החפץ/ תכשיט שנמצא בתוכן.
סיור בסמטאות העיר העתיקה בירושלים בין קופסאות יקרות ומהודרות עשויות כסף וזהב בהן שמורים חפצי קודש שערכם הרוחני והדתי רב  המיוחסים לשלושת הדתות: יהדות, נצרות ואסלאם. למשל: חדר אם הפנינה הפרנציסקני שם שמורות קופסאות לחם קודש נוצריות, בית כנסת ברובע היהודי בו שמורה קופסת כסף מרוקעת משובצת אבנים טובות לספר תורה 
וקופסאות לפרי הדר מהודר אתרוג ומזוזות, קופסאות קוראן השמורות ברובע המוסלמי עשויות עץ משובצות צדף, עבודה דמשקאית משובחת.


התערוכה במוזיאון לאיסלאם -שפת התכשיט בין התאריכים 30/5/19 – 16/11/19

טלפון: 02-5661291
שעות פעילות המוזיאון:
שני – רביעי : 10:00- 15:00
חמישי: 10:00- 19:00
שישי – שבת: 10:00 – 14:00 

אוצרת התערוכה אוצרת: ד"ר איריס פישוף
התערוכה מספרת על אלף שנים של צורפות – דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה.
45 צורפים ישראלים מציגים תכשיטים אמנותיים עכשוויים המתכתבים עם תכשיטים אסלאמיים מאוסף המוזיאון ומרחיבים את גבולות הצורפות המסורתית
תצוגה מרהיבה של עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות על פני ציר זמן של כאלף שנים
חשיפה ראשונה לציבור של כלי כסף וזהב בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים
תצוגה מיוחדת של תכשיטי עפרה חזה (!)
תכשיטים תימנים מסורתיים פרי ידיו של הצורף בן – ציון דוד.

צורפות היא שפה. שפה, שאוצר המילים שלה הוא מתכות שונות, אבנים יקרות וחומרים חדישים ועכשוויים, המצטרפים זה לזה באינסוף דרכים, כשם שמילים מצטרפות למשפטים.
התערוכה מציגה על ציר זמן של כאלף שנים דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה. בתערוכה יוצגו  עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות. מוקד נוסף של התערוכה הוא הצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו במיוחד לתערוכה תכשיטים בהשראת תכשיטים מאוסף הצורפות האסלאמי הנדיר של המוזיאון.

בחלקה הראשון של התערוכה יוצגו עבודות צורפות המיוחסות לשלוש הדתות המונותאיסטיות ושנועדו לצורכי פולחן או לשימוש טקסי. המגוון מאפשר מבט רחב על השפה האמנותית, החומרים והטכניקות בהם השתמשו הצורפים השונים:
בפרק האסלאמי יוצג אוסף הצורפות הנדיר של המוזיאון הכולל תכשיטים וחפצי צורפות שנוצרו במהלך למעלה מאלף שנים. בפרק של הנצרות יוצגו לראשונה לציבור אוסף של כלי כסף וזהב קדושים בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים. 
בפרק של היהדות יוצג מבחר תכשיטי קמעות יהודיים מארצות האסלאם המשקפים את סגנון התרבות בה חיו היהודים בארצות אלו תוך שהם מבטאים שפה דומה של אומנות עממית ששירתה את המאמינים היהודים והמוסלמים כאחד.

פרק הנצרות


החלק השני של התערוכה עוסק בצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו בהזמנת המוזיאון עבודות צורפות ותכשיטים השואבות את השראתן מאוסף הצורפות האסלאמי של המוזיאון כשהם מתייחסים לחפץ ספציפי, מוטיב, היבט צורני או משמעות.

תכשיט  מקורי ולצידו  עכשווי 

בחלקה השלישי של התערוכה יוצגו תכשיטיה של הזמרת המנוחה עפרה חזה. אלו תכשיטים מסורתיים של יהדות תימן שיצר במיוחד עבורה הצורף בן ציון דוד. האחרון דור שמיני לצורפים מנג'רן שבצפון תימן שלמד את המלאכה בילדותו מאביו ולקח על עצמו כשליחות לשמר את רז הצורפות התימנית.
עוד יוצגו בתערוכה תכשיטים שיצרו הצורפים הבדואים חסיין אעווד ובנו מנסור בני שבט הג'באליה השוכן למרגלות מנזר סנטה קתרינה בחצי האי סיני. התופעה של צורפים בני שבט זה היא בבחינת יוצא דופן שכן  תכשיטי בדואים בסיני הובאו לרוב מחצי האי ערב בידי עולי רגל ששבו ממכה. תכשיטיהם של השניים מוצגים באדיבות אוסף פרטי.  



הייתה חוויה יוצאת מהכלל, נהנתי מכל רגע ואני ממליצה לכן לפרגן לעצמכן ולהנות גם מסיור אחד לפחות!







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה