26 באוג׳ 2018

אם ובת בבודפשט !!

שלום לכולם!

לפני שילדתי את נועה , אמרתי שאני לא מוותרת על בת (אחרי שני בנים מקסימים ואהובים) ,
ואחת הסיבות היא בדיוק הרצון לחוות רגעים מסוג זה.
כמו שאני תמיד הכי נהנית ללכת עם אמא שלי כך רציתי גם אני להרגיש וללכת עם הבת שלי .
היה לנו זמן איכות נהדר ביחד, גם שזה לא תמיד הכי פשוט משום שהגברת בגיל הזה -הטיפש עשרה.

היעד נבחר- העיר בודפשט היפיפייה, עיר נהדרת, מיוחדת מעניינת ויש בה הרבה מה לעשות .
אספר לכן איפה היינו, מה אהבנו וכמובן איך לעשות את זה גם בסטייל בדיוק כמו שאתם מכירים אותי,
(למרות שהנושא של התמונות היה קצת בעייתי, נועה לא כל כך אוהבת להצטלם וגם לא לצלם אבל בסוף הסתדרנו.)
התאכסנו במלון הונגריה - HUNGARIA CITY CENTRE - נועה לא כך כך אהבה ,
אמרה שהוא ישן אבל ביננו כל אירופה כזו, לדעתי היה מצוין המיקום שלו נהדר - היתה לנו תחנת מטרו צמוד המלון,
ארוחת בוקר מגוונת ומשביעה, נקי ולא צריך יותר .
ההתחלה היתה קצת לא נעימה, הגענו למלון בסביבות אחת בצהרים ואת החדרים מקבלים רק מהשעה שלוש ,
לא היה לנו מזל והחדר שלנו לא היה מוכן, חיכינו בלובי עד שלוש וחצי, קצת מעצבן אחרי יום בלי שינה אבל מה שנקרא "בקטנה".
עלינו לחדר , הנחנו את המזוודות וקדימה לטייל.
את היום הראשון אני בחרתי להתחיל ברחוב המפואר שלהם רחוב אנדראשי (Andrassy utca)שהם משווים אותו לשאנז אליזה בפריז .שדרה רחבה ונאה שלאורכה הרבה מיבנים חשובים והיסטוריים ,אורכה 2.5ק"מ (הלכנו חלק קטן הגענו במטרו )ובסופה כיכר הגיבורים ,האנדרטה היא בצורת חצי מעגל ובה פסלי גיבורים לאומיים שונים, שהתחלפו עם השנים בהתאם לרוח התקופה.

המשכנו בדרכנו לפארק העירוני Varosliget שנמצא ממש מאחורי הכיכר. בין הפארקים הגדולים בעיר ,
היה נהדר לשבת שם ולנוח . לאכול גלידה טעימה ולתכנן את המשך הטיול
יש אגם המלאכותי שהיה מלא בסירות שייט - אך ויתרנו.. הלכנו לראות את מרחצאות סצ`ניי (Szechenyi
שמאוד המליצו לי לבקר שם, האמת, מקום מקסים שבסוף לא הספקנו לבקר בו כמו שצריך וחבל.

היינו כבר ממש רעבות אז חזרנו במטרו (אני קניתי מראש 10 כרטיסים ואז המחיר מוזל וזה היה טיפ מצוין)
חזרנו לאזור התיירות כדי להחליף כסף ולאכול ארוחה משביעה,
בלי להרגיש מצאנו את עצמנו ברחוב ואצי אוצה (Vaci utca)
שכנראה כל אחד שנמצא בבודפשט רואה אותו לפחות פעם ביום .

בנושא קולינריה למרות שבודפשט ידועה בו מאוד אני לא יכולה להמליץ לכם מכיוון שאנחנו
לא ביקרנו במקומות האלה. אני הייתי עם ילדה מקסימה שלא אוהבת מאכלים כאלה ואני זרמתי עם הנושא.

את היום השני בחרתי להתחיל מאזור הדנובה, כל כך מרשימה ויפה .
נסענו עם המטרו וירדנו בתחנה מעבר לנהר, באזור בודה ממש מול בית הפרלמנט המפואר . הסברתי לנועה את הרעיון מאחורי קווי המטרו ונתתי לה קצת להתמצאות לבד ,היא עשתה את זה מצוין .
הלכנו אל כיוון גשר השלשלאות (Szechenyi Lanc hid) הגשר הראשון שחיבר בין בודה לפשט ,
זו חוויה מקסימה לעבור את הגשר ברגל , ממליצה,המראה מדהים

משם המשכנו עד לאנדרטת הנעליים, אחד המקומות שמאוד רציתי לראות משום שהאנדרטה קשורה אלינו ליהדות והשואה .
האנדרטה מנציחה את זיכרונם של היהודים ההונגרים שנורו והושלכו לנהר הדנובה הקפוא על ידי צבא מפלגת החץ – חברי המפלגה הפרו-גרמנית, בשנים 1944-1945. הקרבנות הועמדו בשורה ונורו.
אני ונועה חיפשנו אזכור כלשהו , מילה בעברית , שיהיה לפחות כתוב משהו על היהודים אך לצעירנו הרב לא היה .
ההונגרים לא כך כך ממהרים להודות בטעויות שלהם ולא מוזכר שמדובר ביהודים , המקום גם קצת היה מוזנח וחבל.
נועה הציעה שנקרא יזכור וזה היה מאוד מרגש. עמדנו וקראנו יזכור ביחד.

כל הכבוד על הרעיון הזה , יוזמה שלה.
לאחר מכן הלכנו לכיוון בית הפרלמנט המפואר ועוד מבנים ומוזאונים במקום. הכל מאוד מטופח ויפה.

בשעה ארבע היה מתוכנן לנו סיור שהזמנתי עוד בארץ- סיור יהודי .
התייעצתי עם נועה לפני שנסענו , ראיתי הרבה המלצות על סיורים, היו כמה סוגי סיורים, סיור אוכל ,
סיור אתרים חשובים וסיור יהודי, ובחרנו ביחד ללכת לסיור יהודי.
את הסיור ערך לנו בחור ישראלי- בשם גיא פז , סטודנט לפסיכולוגיה שלומד בבודפשט,
מאוד מחובר ומכיר את העיר, הוא העביר את הסיור בצורה מעולה ומעניינת , עם המון ידע ובצורה של סיפור
קישור להמלצות גיא פז.
לאחר שנחנו קצת באיזה פארק , אכלנו הסתובבנו קצת נפגשנו עם גיא ,הוא עורך סיורים קטנים עד 8 אנשים
ולנו היה סיור פרטי. רק אני נועה וגיא (מישהו ביטל) וזה היה ממש נחמד.
אני לא אספר לכם כאן הכל , זה סיור של 3 שעות שלמדנו בו המון. גיא סיפר לנו בצורה מעניינת דרך אנדרטאות, מקומות ופסלים את כל ההיסטוריה של הונגריה וכיצד בכל תקופה השתלבו בה היהודים, כלכלית , דתית , איך התייחסו ועוד.
ראינו הרבה מקומות שבוודאי לא היינו רואים לבד.
ביקרנו גם בשלושת בתי הכנסת שנמצאים בבודפשט ,נכנסו למבנים מעניינים והבנו עד כמה היהודים היו חשובים וחלק חשוב להתפתחות הונגריה.
הקשבנו שתינו בהתעניינות רבה גם על התקופה הקשה של הגטו היהודי והשואה.
אני ממליצה מאוד על הסיור שמעובר שצורה מאוד אישית וחמה עם צחוק ובכי , מומלץ!!
בסיור היהודי
ניתן לפנות לגיא במייל guy.shimonovich@gmail.com ופשוט כך להזמין את הסיור .
אחרי שלוש שעות עמוסות כל כך אכלנו טוב והחלטנו שנעשה גם שייט לילי, בהחלט יום אורך.
פה אני קצת פספסתי , רכשתי כרטיס בלי לבדוק כל כך מפחד שלא נספיק כבר היה שמונה וחצי בערב וקנינו כרטיסים לספינה שהיתה הכי עמוסה. חיכינו המון בתור והספינה עצמה הייתה מפוצצת באנשים, אבל חשוב לא לפספס את השייט. בודפשט יפיפייה בלילה.
הייתי אומרת שהיה לנו הספק עצום ,צוות לעניין.

אני אמרתי שאת היום השלישי נקדיש לאזור בודה, ארמונות כנסיות , עליות וירידות   ,נועה לא הכי זרמה,
ואמרה שהכל אותו הדבר וקצת התברברנו , בכל זאת נסענו באוטובוס לגבעה,
היינו במצודת הדייגים , מקום מאוד יפה ונוף קסום לדנובה ,כנסיית מטיאש.

משם לארמון המלך, החלטנו שנקצר והלכנו לנוח באי מרגיט לשם הגענו עם חשמלית וקצת הליכה בחום ,אבל היה שווה . הפארק עצום ובכניסה ישנה מזרקה שפעילה כל הזמן ,ממש מופע מחול של מזרקות .
(ובנוסף, בלילה המזרקה עם אורות)
נחנו שם על הדשא קרוב לשעתיים והיה נהדר, מסוג הרגעים שתמיד נזכור אותם ,נועה צודקת עדיף מאשר לבקר בעוד ארמון.

אני בכל זאת לא ויתרתי על חוויה הונגרית , גיא המדריך שאפשר לשאול אותו שאלות כל הזמן והוא עונה ממש בכיף ועם המון ידע ,המליץ עם קורטוש עם גלידה והחלטתי שאני חייבת לטעום. הגלידה נמצאת ברחוב הראשי, רחוב אנדראשי ,נסענו בחשמלית , המקום קטן וקורטוש היה טעים ,נהניתי למרות שאין להם מזגנים ..
לאחר מכן הסתובבנו קצת  ברחוב המפואר הזה  ,נהנו מארוחה טעימה וחזרנו למלון.

היום הרביעי -אוסטריה- נסענו בדיל עם העברות למלון, בנסיעה הקצרה הזו משדה התעופה למלון כמו שכולכם בוודאי מכירים מציעים מגוון טיולים ,
היה טיול לאוסטריה ונועה רצתה, אני זרמתי , לא הייתי שם קודם.
קמנו קצת יותר מוקדם ,זו נסיעה של כשלוש שעות לכל כיוון ונסענו לוינה .
בדרך הרי צריך לרצות אותנו הישראלים ולפני שהגענו לוינה עצרנו במרכז קניות שיש בו פריימרק,פשוט הזוי אבל כנראה שככה זה עובד .
נהניתי קצת משופינג והגענו לוינה היפה, קיבלנו הסבר על כל האזור ממדריך מאוד נחמד ,
אכלנו גם שניצל וינאי שלא היה משהוא, של אמא שלי הרבה יותר טעים.
הסתובבנו לנו בין הרחובות ההומים באנשים ובחניות מפוארות , בארמון וכנסיה, הכל מאוד מאוד מטופח ויפה, איו ספק שהאוסטרים יודעים את העבודה.

מוצרט מנגן

חזרנו עם שקית אחת אבל של טומי

בוק בדשא

היו לנו ארבעה ימים עמוסים מאוד וספקנו הרבה ,אז ביום האחרון בעיקר עשינו שופינג, ככה תכננתי,
שלא נסחב עם שקיות כל הטיול , ורכזתי הכל ליום אחד.
התחלנו את הבוקר בשוק המקורה היפה כדי להביא קצת פפריקה הביתה ואחר מכן בילינו בקניון עם כל הישראלים, בחיי לחשוב שאנחנו בישראל , היינו שם הרוב.

יצאנו עם הרבה שקיות מרוצות ועייפות בדרך פעם האחרונה במטרו, (נשאר לי עוד שני כרטיסים שתרמתי לעוברי אורח שלא הבינו מה רציתי).

וקצת על הלוקים חשוב שיהיה נוח וגם בסטייל
ביום בראשון שטסנו בחרתי פשוט בג'ינס, אבל כדי לשדרג אותו צרפתי חולצה שהיא כולה נוצצת עם פייטים ונצנצים .
יום השני - חצאית ארוכה עם פסים לאורך וחולצת הג'ינס שהיא מאסט לכל טיול תמיד משתלבת נהדר, הוספתי את הסרט בשיער כדי להוסיף קצת עניין וכמובן את התיק המושלם של פולה ששירת אותי כל הטיול.
יום השלישי - שורט לבן ,סניקרס הכי קזואל והטוויסט הקטן, ווסט ג'ינס ועגילים דומיננטיים.
יום רביעי- הרגשתי נפלא ושגרירת האופנה הישראלית בתוך ההמון ומותגי העל של רחובות וינה. שמלה נוחה ,יפה ומיוחדת של רעומה והתיק של פולה.
יום חמישי- שוב גי'נס הפעם בסארפן שאני מאוד אוהבת ושרשרת מיוחדת .
בודפסט היתה נהדרת לנו,  היסטוריה, פארקים  ,מסעדות ,שופינג והרבה זמן איכות .
נועה היה לי הכי כיף איתך אוהבת אותך ושנהנה מאוד הרבה טיולים כאלה יחד.

אין ספק שהג'ינס שולט- הכי קזואל הכי יפה ותמיד עם תוספת מעניינת!
גם בעיתון הזכירו אתנו  ,אייטם ראשון -תודה לרחלי בן גלים.