16 בדצמ׳ 2017

המסע של אילנה אפרתי

שלום לכולם!

פגשתי את אילנה אפרתי בדיזינגוף 266 בחנות והסטודיו שלה שמלווים אותה משנת 1987 החוגגים בדיוק  30שנה של עשיה והצלחה.
אילנה היא מעצבת אופנה ,אומנית ויוצרת מהמוכשרות של האופנה הישראלית ,היא אחת המעצבות הישראליות שמהוות כפי שהיא הגדירה זו "אבן אחת מתוך הדרך של האופנה הישראלית" בהחלט אחת מאבני היסוד של עולם ועיצוב האופנה הישראלי.


הסטודיו
אני מאוד שמחתי על ההזדמנות שהיתה לי להכיר את אילנה באופן אישי בשיחה שקטה ונעימה מאוד בין שתינו על עולם האופנה הישראלי בהקשר לעובדה שבעצם הגעתי בדיוק לסיום המסע של אילנה ,ממש בימים אלה סוגרת את את קו אופנת העילית שהקימה לפני 35 שנה.
למי שלא מכיר כמה מילים בקצרה על אילנה אפרתי כמעצבת ,היא החלה את עבודתה בשנת 1983, ובשנת 1987 פתחה את בית המלאכה וחנות המותג "אילנה אפרתי" ברחוב דיזינגוף בתל אביב שבו ביקרתי גם היום.
בשנת 1995 השיקה את , "א.א. 100% כותנה" השואב השראה מבגדי פועלים ישראליים , ומערכי מפעל הבגדים הישראלי אתא המיתולוגי שכולנו מכירים.
בין השנים 1990-1999 הייתה בין היזמים והמנהלים של פרויקט "שדרת המעצבים", רשת בוטיקים של מעצבים ישראלים בשיתוף רשת חנויות "המשביר לצרכן" ברחבי הארץ. שמטרתו היתה לקדם עיצוב אופנה ישראלי.פרויקט יחודי שעד היום ממשיך בוראציות שונות. 

אילנה אפרתי בבית שלה -הסטודיו כמובן


אילנה הסבירה לי את המוטו שלה בעצוב ,היא בעצם והתחילה לעצב לעצמה ומאוד חשוב לה להכניס את ההרגשה שלה לתוך הבגד ,לייצר נוכחות בחיים של אחרים.
כשהלקוחה לובשת את הבגד היא בעצם לוקחת איתה את התובנות והמחשבות התרבותיות של אילנה שהכניסה לתוך הבגד. אקח את עצמי לדוגמא, כשמדדתי את הבגדים אני יכולה להודות שהרגשתי את מה שאילנה התכוונה אליו, הרגשתי את איכות הבד,שהיה לי מאוד נעים,כיפי ומפנק וגם והרגשתי מאוד נוח . בהגדרה,בגד שהאפשר להמשיך איתו את כל היום.
מהשיחה שלי עם אילנה אפרתי אני חושבת שאיכות ותפירה עילית ("אני תמיד מודדת את הבגד עלי להרגיש אותו לפני שהוא מגיע ללקוחה "אומרת אילנה ) הן שתי מילים נרדפות לאילנה אפרתי. 

אין פשרות בנושא,היא תמיד הקפידה לקנות את הבדים האיכותיים ביותר באופן עצמאי ,חשובים לה חומרי הגלם שהיא משתמשת הן מבחינת כיצד הם ישתלבו על הגוף והגזרה והן לארוך חייו של הבגד ,הנצחיות שלו. עבורה הבגד הוא בדיוק כמו יצירת אומנות שאנחנו שמים בסלון תוך דגש רבה על כל הפרטים הקטנים.
והיום ,כפי שציינתי אילנה החליטה לסיים פרק ולסגור את קו אופנת העילית שלה , היא מספרת על כך בבלוג שלה "מסעות בגרדרובה" שאני ממליצה לכן לקרוא, בפוסט שנקרא "מסע סגירה" בו היא מספרת כיצד הגיע למחשבה על סגירה.
אני מצטטת מפוסט נוסף בנושא "אופנה כמסע איטי" :"ככול שעוברות השנים, האופנה המהירה כובשת עוד ועוד נפח בעולם הצריכה. אנו עדים לדורות חדשים שגדלו ובילו בקניונים, חשופים לסוג אחד של מוצר שמיוצר ללא קוד אתי אקולוגי וחברתי, מוצר שממוקד ברווח כלכלי אגרסיבי לחברות. גם אם המוצר זול יחסית, וזמין לכל כיס, ה'עלות' החברתית שלו עשויה להיות גבוהה, מפיטורין של עובדים מקומיים לטובת סדנאות יזע באסיה בהן לא נאכפים חוקי העבודה והמנוחה, ועד זיהום העולם בערמות של בגדים מיותרים שנזרקים מדי שנה.
הבחירה להתמקד בתפירת עילית, כלומר בייצור אופנה בכמויות קטנות, מחומרי גלם משובחים, בתפירה קפדנית על ידי אנשי מקצוע ישראליים המשתכרים שכר ראוי ומקבלים את מלוא התנאים הסוציאליים, היא גם בחירה אתית בעינינו. בחרנו לייצר פחות ולהשקיע באיכות. כמובן, שהבחירה הזו מגולמת גם במחיר. בתנאים החברתיים והכלכליים בישראל כיום, ייצור אופנה אתי ואקולוגי דורש השקעה כלכלית. אנחנו מאמינות שעדיף לקנות מעט פריטים איכותיים, על פני פריטים רבים וזולים.
ש מי שקונה לעיתים קרובות יותר. הבגד עצמו, בעינינו, אינו רק בגד, אלא תוצר של השקעה ארוכת טווח בחומרי גלם, באנשי מקצוע, בעיצוב מודע, ביחס הקרוב והקשוב ללקוחה בפגישות אישיות. כל אלה מתקשרים לערכים שאנחנו מאמינות בהם. למרבה הצער, בארץ המודעות לערכים האלה נמוכה מאוד. יחסי הציבור וחברות האופנה הגדולות מכתיבות את הטון, ומעלימות מן הצרכנים את התוצאות ההרסניות של קניית האופנה הזולה והמהירה. אלו הם תהליכים שלא נרצה לתת להם יד."
אני בחרתי בציטוט הזה שבדיוק מתאר את ההרגשה של אילנה ואת ההחלטה הלא פשוטה שעשתה עבורה ועבור הלקוחות שהחליטה לסגור את קו האופנה העילית.
אילנה סוגרת מעגל כחלק ממעגל החיים והציגה זו כמטפורה מהטבע שכל כך קרוב אליה :"בדיוק כמו פרח שנובל ובמקומו גודל ניצן חדש". או כמו נהר שזורם בזרימה אינסופית והיא בתוכו זקוקה לשינוי ופותחת לעצמה אופקים חדשים.
לכל סוף יש התחלה חדשה ורעיונות חדשים.
שוחחנו ארוכות והאם יתכן שאני לא אמדוד את הבגדים  ? אני בעצם מדדתי פריטים מהקולקציה האחרונה מסוג זה של אילנה אפרתי ואני מצטרפת לקול של לקוחותיה ,"כמה חבל".

כל פריט הוא באמת מושלם וניצחי, אהבתי ממש הכל ,זו קולקציה שאין בה הרבה פרטים אבל אפשר להרכיב ממנה הרבה מאוד אאוטפיטים על ידי mix& mac ,יש קו שתמיד מחבר ביניהם-גם נושא זה מאוד חשוב לאילנה ודיברה עליו בחשיבות רבה.





מעיל עור דו צדדי


ציור וצביעה ידנית של אילנה על הבד


ז'קט כחולצה



ופעם כג'קט 



אילנה מציינת, שיש לה "אחריות אישית "על המותג ולכן היה לה חשוב לפרסם את העסק שלה בחתימה אישית ובעברית .
קיימת מחשבה רבה בנושא החתימה  גם במותג א.א. שהם ראשי התיבות שלה שמתכתבות עם ההיסטוריה של המותג "אתא" וכן השימוש בצבע הכחול,כפי שציינתי מחשבה רבה על הפרטים הקטנים. 



נכון להיום, בקומה הראשונה של החנות מתחלפים מיצבים שהם חדרי רעיונות , זוהי בעצם גלריה שנותנת נופח ערכי ומחשבתי בכל הקשור לבגדים 
תמונה מהמיצב האחרון 




אילנה, אני כותבת לך ,הוקסמתי ונהניתי מאוד מהשיחה, שהיתה בינינו ,למדתי הרבה ואהבתי להקשיב למילותיך ,שמחתי גם לקבל ביקורת בונה וללמוד עוד קצת לכל הקשור באופנה מניסיונך הרב. 
 את אישה מיוחדת מאוד ,כמובן מוכשרת בצורה יוצאת דופן ,ואני מאחלת לך להגשים עוד חלומות ורעיונות רבים ,אני בטוחה שכולנו עוד נהנה מפרי יצירותיך.
תודה 







עקבו אחרי בפייסבוק:


ובאינסטגרם:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה